måndag 14 juni 2010

FIFA World Cup 2010 part 1



Första dagarna av VM snart färdigspelade.
Man av visdom sade mig att det då är dags för ett inlägg gällande detta evenemang.
Så här nedan följer detsamma.

Världen samlar sig i vrede och hat emot dessa förlängda cykeltutor utan tuta som kallas vuvuzela.
Jag kan ärligt säga er att det inte stör mig nämnvärt där jag sitter lugnt tillbakalutad i min fåtölj, hade jag varit på plats så hade det givetvis varit en annan sak.
Då stör jag mig mer på Glenn Strömberg.
Ja. Mannen. Myten. Ikonen Glenn Strömberg.
Han levererar inte längre, inte som förr.
Det skulle visserligen kunna vara så att jag själv utvecklat ett enormt taktiskt sinne genom alla dessa FM-nätter och därför inte tycker att han tillför någonting.
Men jag tror inte det.
Försök att räkna antalet gånger den goa göteborgaren nämner att "de har för långt mellan lagdelarna" eller "ytan mellan mittfält och försvar", alternativt "mellan ytterback och innerback".

Däremot gillar jag Jens Fjällström.

Behållningen så här långt är givetvis Tyskland. Miroslav Kloses 2-0 fick mig att drömma mig tillbaka till den underbara sommaren 1994 och Kennet Anderssons kvittering till 2-2, efter Roland Nilssons 25-metersinlägg, i kvartsfinalsförlängningen mot Rumänien.
(Tyvärr förstördes helheltsintrycket av Tysklands match av en riktigt dålig domare. Cahills utvisning...varför??)

Tyskland eller Spanien tar nog hem hela skiten.
Även om jag givetvis hoppas lite mer på England, dels genom det osunda förhållandet till Premier League (Viasat i höst), men också på det inpräntade agget emot siestaspanjorer och fjollitalienare.

Var det någon mer än jag som inte blev förvånad över att Lasse Lagos valde en defensiv balans från start?

Varning för Asien också. Sydkorea, med Ji Sung Park i täten, trummade på rejält mot de grekiska monumenten och japaner, japaner, japaner segrade mot Eto'o och gänget.
De kommer inte att vinna, men roligt kan det bli.

Masade mig tidigt som satan i morse, var på jobbet strax innan 6. (Ord. arbetstid 7.45-16)
Anledningen var att jobba utav bara helvete för att kunna hinna klart till 13.30 då Holland och Danmark ställde upp för batalj.
Hur det gick?
Jag lämnade jobbet klockan 17.15...

Italien-Paraguay ikväll. Paraguay är underskattade.

Kommer för övrigt att leta efter ett alternativt ställe att förlägga min blogg. Börjar tröttna enorm på dessa jävla kinestecken i kommentarerna hela tiden.
Ny adress meddelas i detta forum när det administrativa är gjort.

Fast man vet ju aldrig vad Brasilien hittar på.

Och den hittills bästa domaren var Uzbeken i premiärmatchen, jag minns dock inte hans namn, men han är bara 32 år.
Troligtvis vågar inte FIFA ge en så pass ung domare en VM-final, men det vore tufft.

1 kommentar: