lördag 5 juni 2010

"Sverige förr i tiden"



Dagar blev till veckor, men inte till år.
Tur är väl det, för enligt mer eller mindre subtila kommentarer så har jag varit saknad.

Jag har bara haft lite annat för mig. Vecklats ut och sådär.
Examen, eller vad man vill kalla det, i tisdags.
Föredrag om ”Jag AB” inför bland andra Coops kedjeledning.
Lite nervöst först, men sedan gick det bra. Hade gärna fortsätt att babbla en stund till, men tiden som var satt var fem minuter, så jag fick snällt stiga åt sidan för att lämna plats åt nästa talare.
Så nu har jag vad som, i teorin, behövs för att bli en bra ledare.
Så dä så!

Något annat som händer är att det ska vara ett hajpat bröllop den 19 juni.
Med all respekt för min kurs- och rumskamrat Fredrik som också ingår i det äkta ståndet under denna sommardag (han bokade först), så tänkte jag faktiskt främst på det som i folkmun underligt nog kommit att kallas ”Kungabröllop”. Alltså prinsessbröllopet.
(Gifter man sig med en kung, så blir man drottning. Gifter man sig med en drottning så blir man prins.)
Det är mycket för och emot vårt monarki i media just nu.
Jag tänker inte ta fullständig ställning här och nu, men nog fan är valspråket ”För Sverige i tiden” lite missvisande.

Daniel Westling från Ockelbo fick kamma sig, slänga kepsen, öva på att knyta slips och tala fint. Därefter tvingades han sluta sitt jobb (Kungen gav honom sparken helt enkelt).
Detta för att han, 35 år gammal, skulle kunna fråga chans på tjejen.
Nu kommer han snart att få titeln ”Hans Kungliga Höghet”, som om det skulle generera mer respekt än som VD för ett framgångsrikt företag. Jag är skeptisk.
Det räckte förresten inte med det ovanstående. Först måste brudens far ge sin tillåtelse, därefter måste Riksdagen godkänna ett giftermål.
För mig och frun räckte det med att vi inte var släkt.

Lite småkul är det också att kungen fick extra skattepengar för att finansiera bröllopet, vilket enligt många inte var någon stor sak. Han betalade ju största delen själv.
Med vilka pengar? Inte skattepengar?
Han kanske kör lite tunnelbana som extraknäck?

Sen är det ju också så synd om prinsessan Madeleine.
Hon blev bedragen och dumpad.
Jaha?
Det händer väl, eller har hänt, de flesta. Mig med.
Inte fan kunde jag ta ”time-out”, åka till New York, shoppa svindyra märkeskläder på medborgarnas bekostnad och ta en mocchachino i en plyschfåtölj på något pittoreskt tavelliknande kafé på Manhattan, eller åka till Rivieran och supa mig redlös på färgglada drinkar i 30 plusgrader.
Jag fick släpa mitt blekfeta arsle till jobbet och göra rätt för mig ändå.
Visst är det synd om henne om det är så att snubben bankade på en norsk handbollstjej i halvtid, men för fan; ta dig samman kvinna. Du är 28 år gammal!
Men pappa gav lite ledigt.

Carl-Philip dumpade överklasstjejen för en utvikningsbrud. Det är i alla fall lite modernt??
Men inte ”För Sverige i tiden”. Inte enligt Calle-Gurra.

Victoria och Daniel vill ha ”många barn”.
Hon är 33.
Dags att slänga gummit?

Eller de kanske har livvakter som säger till när det är dags att dra ur?

Fast hon måste väl kanske flytta hemifrån först.

Som sagt, jag tar inte ställning och jag är inte bitter.
Jag är förbannat glad att jag inte är kunglig.
Visserligen är det trevligt med pengar, men pengar är inte allt (Nej, jag är inte kommunist heller).
Jag vill inte, men jag vill kunna, röka en cigarett utan att bli fördömd utav svenska folket.
Jag vill kunna gifta mig utan att först behöva be en fader om dotterns hand. (Har jag redan gjort).

Hade min fru velat bli överlämnad av sin pappa vid bröllopet så nog fan hade hon fått det. Det hade inte betytt att hon blev min livegna.

Jag blir bara så trött på amatörer som diskuterar i all evighet om småsaker.


Vill avsluta med, på förekommen anledning, att säga att jag kommer fortsätta att uppdatera på onsdagar, men att jag också kommer försöka göra mer inlägg emellan.
När tanken dyker upp, så att säga.

Och givetvis, sist och faktiskt också minst, så vill jag önska lilla Albin välkommen till världen.
(Hans föräldrar har redan fått massa grattis, både av mig och andra, så jag utelämnar dem just nu)

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera