onsdag 18 november 2009

Denna underbara halsduk.

Kanske kan vara på sin plats att ge min syn på Erik Hamrén, såhär efter hans första landskamp som förbundskapten.

Jag gillar Erik Hamrén. Verkar vara en sympatisk människa.
Dessutom verkar han ha stil (säger de som vet, jag har ingen aning, det kan min fru intyga.)
Jag hoppas verkligen att hans öppenhet och ärlighet inte kommer ligga honom i fatet.
Eller halsdukarna.

Till själva matchen då.
1-0 till Italien, regerande världsmästarna, är framför allt inget att skämmas över. Även om de spelade med "reserver"...det gjorde ju Sverige också.
Hamrén har valt att spela efter systemet 4-2-3-1. Rätt eller fel? Absolut. Jag vet bara inte riktigt än.
I vilket fall så är det kul med lite nytt.

Bra:

Anders Svensson. Lysande i första halvlek som spelfördelare, ville alltid ha boll och levererade de avgörande passningarna.
Olof Mellberg. Inställningen, offerviljan och skägget. Det måste vara skägget.
Sebastian Larsson. Mycket fina initiativ, dock utan resultat, men i landslaget för att stanna. Fick avsluta matchen som högerback. En position och en uppgift (i detta spelsystemet) som han är tillverkad för. Punkt.

Dåligt:

Ytterbackarna Dorsin och Lustig. Alldeles för många "rookie-mistakes". De kommer få fler chanser, polare med Erik som de är. Men nja...
I in värld är dessa positioner gjutna för, som ovan nämts, Sebastian Larsson till höger, samt till vänster nästa spelare i dåligt-kolumnen.
Behrang Safari. Kom inte alls till i sin vänsterytterposition. Han såg nästan obekväm ut när han var tvungen att stanna i hemåtjobben. Nej, han ska spela vänsterback.

Gav hopp:

Pontus Wernbloom. Piggt inhopp med en spelstil som vi saknat sedan Stefan Schwarz (father, son and the holy Schwarz).
Rasmus Elm. Vi vet vad han kan, vi hoppas bara alla att han får en utgångsposition där han kommer mer till sin rätt. (Läs: nr10)

Så, i dessa dagar där varenda kommentar, på varenda forum innehåller en startelva nominerade av personer som skulle vara så oerhört mycket bättre förbundskaptener om de bara fått chansen, så ska inte jag vara sämre.
(Jag spelar ändå FM regelbundet, jag ser på fotboll ganska ofta och jag har Tommy Svenssons autograf.)
Jag håller mig till 4-2-3-1. Eftersom det är det som är populärt nu.

A. Isaksson
S. Larsson - O. Mellberg - D. Majstorovic - B. Safari

A. Svensson (G. Svensson) - K. Källström (P. Wernbloom)
J. Elmander (D. Djuric) - R. Elm - T. Hysén (V. Elm)
M. Berg

Zlatan Ibrahimovic kan givetvis spela i både Rasmus Elms, respektive Marcus Bergs roll, men han orkar ju inte vara med att leka just nu.

För övrigt så vaccinerades dottern mot fläskfebern igår.
Jag kan tala om att det i vårt hus numer bor en väldigt stolt 4-åring som, både enligt sig själv och sina föräldrar, var väldigt duktig under nämnda injektion.
Belöningen blev, enligt önskemål, en Scooby-Doo-film.

1 kommentar:

  1. "(Jag spelar ändå FM regelbundet, jag ser på fotboll ganska ofta och jag har Tommy Svenssons autograf.)"

    bäst hittils! jag grät av skratt! underbart!!!

    mats

    SvaraRadera