onsdag 17 mars 2010

219 miljoner

Så många kronor är Lottos drömvinst på, såtillvida inte någon lyckats vinna den ikväll.
För tre veckor sedan vann en herre från västsverige 67 miljoner på V75.
Detta får mig, som har ett sjukt, ibland skadligt, intresse av siffror att osökt tänka på statistik.
Chansen att vinna denna drömvinst är 1 på 336 miljoner. I och med att du måste lämna in minst två rader på samma kupong så försvårar det matematiken en aning, men du skulle behöva satsa drygt 1.000.000.000 (en miljard - ungefär en C. Ronaldo) för att vara säker på att vinna.
Det är inga jättebra odds.

V75 blir lite "lättare".
Om vi utgår från att det är 10 hästar i varje lopp så blir antalet rader 10^7=10.000.000
Där kostar varje rad 50 öre, vilket innebär att du bara behöver avvara cirka 5 miljoner av dina ihopknegade stålar för att vara säker på 7 rätt.
Å andra sidan så är det ju inte alltid, väldigt sällan faktiskt, som 7 rätt ger mer än dessa 5 miljoner.
Så jag avvaktar med att tömma spargrisen.

På tal om statistik.
En frisk man levererar cirka 250 miljoner spermier i en ejakulation.
En, i vissa fall någon eller några till, av dessa befruktar ägget som leder till ett barn.
På så sätt är vi alla som kan läsa detta vinnare. (Inte lottovinnare, men V75-vinnare flera gånger om.)

Det är, om allt går som det ska denna gången, dags för en vinnare till att presenteras nästa vinter (risken finns ju att denna vinter fortsätter ända till nästa vinter, men ni förstår vad jag menar.)
Roligt.
Oroligt.
Otroligt nervöst.
Väldigt färskt, men med tanke på det stödet som vi fick sist, som var till stor hjälp (Tack igen!), så har vi inte sett någon anledning att hemlighålla någonting.

Tvåbarnsfar.
Det, med hänvisning till tidigare post, är vuxet.

Nummer 1, som i detta nu inte vill sova, börjar också bli vuxen, så femåring hon snart är.
De senaste favoritmeningarna är:
"Det ska vi nog bli två om", "Vänta du bara", samt "Då vill jag bo någon annanstans"
Men även:
"Mina föräldrar är världens bästa" och "Jag älskar dig pappa"
Vilket gör att jag smälter och blir den där mjuka, han-gör-allt-jag-säger-pappan.

På tal om att vara mjuk och till lags, så var jag i det närmaste utsatt för ett myteriförsök på jobbet i veckan.
Under de två första veckorna i maj så har all förbutikspersonal sökt semester (alla har inte sökt två hela veckor, men ett antal dagar under perioden).
Vid första anblick så kunde ett par av dessa ansökningar ej beviljas. Det gick inte att pussla ihop.
Men jag har inte bara ett sjukligt, ibland skadligt, intresse i siffror.
Detta gäller också mitt behov av att göra människor nöjda. (Kanske därav mitt yrkesval)
Det gick att pussla ihop.
Så åk ni på era kryssningar, suparresor eller charters och må bra, så stannar vi andra här hemma och jobbar röven av oss.
Vi har nämligen fullt upp med att sälja påsk godis, tortilla chips, äppel juice, kaffebröd från "Fika platsen" och styck glassar.
All rengöringen är tyvärr slutsåld.

Som tur är blev jag själv räddad häromdagen från att bjudas ut till försäljning.
Det rörde sig givetvis om "Herr Toffel".

5 kommentarer:

  1. TACKAR!!!!! Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Valborg är ju trots allt valborg.

    SvaraRadera
  3. haha, jag önskar mig en herr toffel i brunt!

    SvaraRadera
  4. äntligen onsdag! kung rasmus!!

    mats

    SvaraRadera
  5. Ja du stackare vad du sliter. Synd att du inte kan vara ledig med oss i påsk. Har du någonsin fått ledigt då? Nåja aj lav jo herr toffel.

    puss

    SvaraRadera