onsdag 3 mars 2010

Gyllene tider


Det är över nu.
Det är verkligen över nu.

2 år till London.
4 år till Sochi (som jag inte vet så mycket om, förutom att det ligger någonstans i Ryssland och tydligen är känt som en badort där alla ryska presidenter har, eller har haft sina sommarhus.)
Det känns tomt.

Nätterna känns ensamma med bara det dova ljudet av sömn.
Ingen curling, inga skidor, no flowers, no wedding-dress.

Livet är på alla sätt en fest, med ett plus som extra plus.
Vi har börjat på, vad jag tror kan vara, fjortonde vändan av Vänner (vi kan snart varenda replik ur de 10 säsongerna.)
Det känns ändå tomt.
Frun är glad dock.

Frågan är hur glada alla, vill minnas att det var åtta stycken, fjärdeplacerade svenska olympier känner sig?
Jag har ingen aning, men jag vill, med ”den evige fyran” Sven Nylander i minne, säga till damkronorna, Maria PH, ACO och de andra: Don't do drugs!!

Men som seden säger: ”I brist på egna framgångar, får man söka tröst i andras motgångar.”
Det är inte så svårt när man jobbar som jag gör.
Fascinerande hur människors liv närapå slås i spillror av att få betala två och femtio för mycket för en olivmortadella eller en rökt ost.
Eller att man, en lördagkväll i februari, då det dessutom är full snöstorm, sätter sig i bilen och åker dryga 2 mil till Coop Forum för att hämta den, för fyrtiotvå kronor och nittio öre, inköpta men kvarglömda burken honung.
Jag antar att den honungen var väldigt viktig för en lyckad helg.

Det jag ändå gillar bäst är de människor som med ett positivt tänkande, alternativt minde vetande, ser glädjen i den lilla icke-motgången.
Häromdagen lämnade en kund in några Kenorader till mig, varvid han glatt påpekade att han var nära storvinsten ett par dagar innan. Han hade 7 rätt av 11.
Jag ska inte rabbla matematik, statistik eller någon annan form av lögn.
Men 7 av 11 är inte nära.
Det är inte ens nästan nära.
Såtillvida vår vän inte klassar ett par skrynkliga, men skattefria, hundralappar som storvinst.
Jag dömer ingen.

För övrigt alltid mycket underhållande när en kund vill ha ”En grov svart stock”.
En sån person får aldrig sluta snusa!

Människor har rutiner. Kunder är människor. Således har kunder också rutiner.
Fredagsfamiljen är sådana kunder, eller människor, eller möjligtvis både och.
Tre syskon, varav två systrar, i dryga övre medelåldern, handlar alltid på fredagkvällar mellan 20-22. Ibland funderar jag på om de verkligen finns på riktigt.
De två första som handlat färdigt sätter sig utanför restaurangen och äter varsin glass medan de väntar på syskon nummer tre. (Ordningsföljden dem emellan varierar även om det oftast är brodern som är sist ut).

Gjorde för ett par år sedan det fatala misstaget att fälla följande kommentar till en av damerna i sällskapet: ”Ja, nu märker jag att jag jobbar många fredagkvällar, eftersom vi träffas så ofta.”
Efter det så handlade de på torsdagkvällarna i några månader.
Nu är emellertid ordningen återställd. Om det beror på att deras liv fallerade med detta rutinbyte, på att jag inte jobbar särdeles många fredagkvällar länge, eller helt enkelt det faktum att jag jobbar minst varannan torsdagkväll låter jag bero.
De är där de ska vara. Hoppas jag. Det återstår att se då jag faktiskt ska jobba på fredagkväll istället för vår stormarknadschef som gav upp snön och rymde till Kanarieöarna idag.


Jag är inte avundsjuk på värmen.


Några andra kunder som har rutiner är detta perfekta exempel på kulturtanter (tyvärr minus kulturen).
Varje vecka spatserar de in i stormarknaden, går fram till bankomaten där de genomför ett uttag av varsin 500-kronorssedel.
Denna sedel används sedermera för att inhandla varsin TIA-lott. (Ibland känner de för att vara lite ”wild and crazy”, så då oroar de kroppen med att dessutom köpa en Femmanlott.)

Sochi heter tydligen Sotji på svenska, men jag tycker ändå att det låter underligt att en badort som stå som värd för ett vinter-OS.

Sommar-OS hålls däremot i ett regnigt och kallt London.

Och det är några minuter närmare nu...

Tillsvidare ser jag fram emot att döva abstinensen med Vasaloppet på söndag.
Det enda långloppet där det SKA vara masstart.

1 kommentar:

  1. bästa inlägget på länge!! känns som det bara är jag som kommenterar men vet att du har några fler läsare. Iaf min familj! ;)

    update imorgon alltså!? nice!

    mats

    SvaraRadera