onsdag 24 februari 2010

Plus


När jag var yngre åkte jag och mina kompisar sopsäck.
Vi knölade ner kroppen i denna svarta plast och satte, med dödsförakt, fart nerför Okkabacken.
Vid några tillfällen åkte vi till och med sopsäck nerför den gamla backhopparbacken.
Det gjorde ont i röven.
Men kul var det.

Teodor Petersson sade, om sitt sprintstafettlopp, att han körde "som en röv".
Hur gör man då?
Det kan ju vara positivt.
Jag får i huvudet Jacob Hårds ljuva stämma: "Titta, där fiser Teodor förbi Northug", följt av Anders Blomqvists patenterade "Han får en liten lucka. Han FÅR en liten lucka."
Det måste ju vara bra.
Hur som helst gillar jag att han inte hittar på några svepskäl, eller använder någon standardklyscha, såsom Helena Jonsson. "Det kändes okej, men motståndarna var bra idag."

Det är klart som fan att motståndarna var bra.
Det är OS.
Det är bra idrottare som tävlar i OS.

Denna bloggen hette från början "Fri från Djävulens underbara grepp".
OS handlar för mig om samma sak.
Fast annorlunda.
Börjar redan få lite abstinenskänslor i kroppen. Inte många dagar kvar nu.
Så snart ett olympiskt spel startar faller jag in i koma, jag blir inte kontaktbar. Det är ju så bra.
Vadå? Jobba?
Det är ju 3000 meter skridsko mellan Holland och Kina klockan 03.45.
Jag har inte sovit sedan förra fredagen.
Men jag har jobbat, dock "flexade" jag lite i måndags morse för att hinna se klart hockeyn mellan Sverige och Finland.
Var tvungen att slumra lite, så jag missade tyvärr damernas curling.

Jag vägrar att kalla mig feminist, även om jag inte är särdeles maskulin, men jag förvånas att det i dagens genusdebatterade samhälle kan finnas en OS-sport som bara utövas av män.
(Nej, jag tänker inte på damernas diskus)
Jag pratar om backhoppning.
Nu är jag inte insatt, men varför tävlar inte damer i detta?
Sitter det någon IOK-gubbe, född på sent 1800-tal, och tycker att "det är för farligt för flickor".
Bah.
Skicross och freestyleåkning är ju en barnlek.

Visserligen gäller ju detsamma damboxning i sommar-OS.
Tragiskt.

SVT-sport är för övrigt i en klass för sig.
En lugn och trygg André Pops i studion.
Chris Härenstam och Niklas Wikegård i hockeyn. Det känns lite som om de sitter bredvid i soffan med varsin pilsner och en skål med jordnötsringar.
Har jag förresten nämnt Jacob Hård?

Under tiden jag skriver detta så tar Sverige sitt fjärde OS-guld.
4x10km.
Richardsson-Olsson-Södergren-Hellner.
Givakt för helvete!

Jag har ståpäls.
Anders Blomqvist gråter.
Och för att härröra till annan svensk guldmedljör, så behövde Marcus Hellner ett kylskåp till.

Livet är underbart på många sätt just nu.

2 kommentarer:

  1. "Chris Härenstam och Niklas Wikegård i hockeyn. Det känns lite som om de sitter bredvid i soffan med varsin pilsner och en skål med jordnötsringar."

    fy fan vad bra skrivet!!! :)

    o os är ju underbart! sport överallt! tom tråkig sport som curling blir fan kul under os!!

    mats

    SvaraRadera