onsdag 7 april 2010

Förbannad!

Ni kanske noterade att jag i det förra inlägget inte skrev någonting om språkliga fel.
Jag hinner ändra på det.

I dagens NT läste jag en krönika.
Den krönikan var skriven av en journalist, som troligtvis är väl ansedd då han håller en tjänst på Östergötlands största tidning.
Denne ansedda journalist skriver att han inte känner någon som skriver grammatiskt korrekt, att han själv inte gör det och att han skiter i det.

Var är vi på väg?
Lärare, som ska lära ut detta.
Journalister, vars arbete är att skriva.
Ingen kan, eller vill, skriva korrekt.

Jag börjar tro att det är ett året-runt-aprilskämt.
Snart återstår bara snaran.

4 kommentarer:

  1. Jag läste det också.
    Det är ju nästan att begå tjänstefel!
    Suck...

    SvaraRadera
  2. Ja ni kan ju diskutera vart vi är på väg och huruvida viktigt det är att skriva grammatiskt korrekt. Jag kan tycka det viktigaste är att det man faktiskt skriver i sig är korrekt. Som till exempel att Norrköpings Tidningar INTE är Östergötlands största tidning. ;p Hade du däremot skrivit Östergötlands äldsta tidning hade jag inte sagt något, inte heller om du ville slå på stort och säga att det var Sveriges äldsta tidning. :o) //Från en som är med i gemet.

    SvaraRadera
  3. @Hanna
    Okej, jag kan erkänna fel.
    Corren är den största tidningen, men då Norrköpings Tidningar AB är huvudägare av denna så slant mitt huvud lite.
    Jag var dessutom inte helt samlad vid tillfället.

    Är jag inte helt ute och cyklar, vilket jag ändå alltför ofta är, så kontrollerar väl NT-koncernen hela Östergötland (och kanske t.o.m. Gotland)?

    SvaraRadera
  4. håller med min vän över här! dags för ny update! och inga ursäkter att du är på annan ort! blogga måste man göra! se bara på kissie o blondinbella! de klarar det!! ;)

    mats

    SvaraRadera