söndag 11 oktober 2009

Det är lugnt. Malta slår Portugal.

Jag minns när jag var 12-13 år. Hormonerna forsade och efter varje gympa- eller badpass försökte man få en skymt in i tjejernas omklädningsrum.
Nu är jag 27.
Hormonerna tilldelar jag min fru, och att smygtitta in i omklädningsrum känns inte direkt jättespännande.
Förutom igår.
Då var det ändå herrarnas omklädningsrum jag ville få en skymt av.
Vad sades egentligen i katakomberna under Parken i Köpenhamn efter Danmark-Sverige 1-0?
"Det är lugnt grabbar! Vi slår Albanien på onsdag så är vi klara för VM...bara Malta slår Portugal också."

Sverige missar alltså VM.
Zlatan och Isaksson sade efter matchen att "det är inte över förrän det är över".
Det är över!

Sverige gjorde ingen dålig match igår. Det är inte därför vi missar VM.
Mycket om och men och tillfälligheter givetvis.
Om Kim inte missat straffen mot Danmark.
Om bollen inte var över linjen igår.
Om vi gjort ett mål på alla chanser mot Portugal.
Om inte Mikael Nilsson fått snedträff.
Sanningen är att Sverige inte kan göra mål.
9 mål hittills. 5, varav ett självmål, mot Malta är för få, samt 4 mot Ungern.
Inga mål mot Portugal, Danmark eller Albanien (ännu).
Det har gått tidigare att "kryssa" sig till slutspel.
No can do no more!

Jag är den förste att uppskatta ett vackert och samspelt försvarsspel, men givetvis är det bättre att vinna med 6-5 än att spela 0-0.

Många kommer säkerligen att avsluta sina landslagskarriärer nu.
Anders Svensson, Daniel Andersson, Henrik Larsson, Olof Mellberg, Mikael Nilsson.
Svensson har varit riktigt bra, Mellberg helt okej. Henrik Larsson är fortfarande Henrik Larsson, så medelålders han än börjar bli.
Men det fylls på. Bröderna Elm, Marcus Berg, Pontus Wernbloom.

Och givetvis Lars Lagerbäck.
Jag återgår till min teori "lex Bengan Johansson".
Lars-Tommy utan Tommy fungerade inte.
Den där oförargliga synen på livet. Entusiasmen och glädjen.
Hur han alltid står upp för sin grupp. Det saknas för mycket.

Det gäller att nästa förbundskapten har den förmågan.
Spelarkvaliteter finns.

Jag anser att det svagaste kortet är på målvaktssidan.
Andreas Isaksson är en lysande linjemålvakt. Hans reflexräddningar håller världsklass.
Men då ska man spela handboll.
Att ha en målvakt på denna nivån, som inte har kontroll på fötterna är inte ok.

För övrigt vore det väldigt ironiskt, för möjligheten finns i teorin, att Malta slår Portugal, samtidigt som Albanien slår Sverige.
Då kissar jag och går och lägger mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar