onsdag 21 oktober 2009

It can only be Heineken

Vilken kväll.
Vilka mål.
Vilka underbara kontraster.

Rubinerna från Kazan övergav pälsmössorna och packade ner badbyxorna för en resa till Spanien.
Passa på att ta lite solsemester och se på FC Barcelona, fotbollslaget som inte förlorat på ett par hundra år (eller 14 matcher).
Varför trötta ut sig med att försöka spela en match emot dessa giganter?
Detta var vad jag, och många med mig, var övertygade om innan avspark.
Men kazanerna hade packat ner mer än badbyxor.
En turkisk Snurre Sprätt i Gökdeniz Karadeniz, den argentiske Dominguez, som bara hade en uppgift: Vara överallt. Tränarens radband (lämnade sällan de knäppta händerna, vilket gör att jag i ett svagt ögonblick...eller vi släpper det). Men framförallt den sovjetiska stridsspetsen i Ryazantsev. Avfyrning efter 2 min.
Att sen Zlatan Ibrahimovic gjorde ett världsklassmål efter lika många minuter i andra halvlek spelade mindre roll när Snurre Sprätt satte 1-2 med kvarten kvar.
Bilden är så underbar när Rubins tränare samtidigt som slutsignalen, med händer och blick mot skyn, fortfarande med radbandet i ett benhårt grepp, går ner på knä och högljutt tackar alla högre makter.
Det finns religion, teologier, Jimmie Åkesson, Fan och hans moster. Den som bör prisas är dock den mycket stabila målvakten, vars namn tyvärr fallit ur minnet, som i flera situationer räddade Rubin mot framstormande blå-röd-randiga trupper.

Rangers förlorade mot Rumänska Unirea hemma på Ibrox med 1-4.
Värt att notera (förutom att ännu ett "okänt" lag slog ett mer känt) var att endast ett av dessa mål gjordes av rätt lag.
Vid de övriga fyra så var försvarsspelare sist på bollen.

Inga badbollar på Anfield, men risken är nu stor att Rafa Benitez får tid att ta den där semestern som Rubin Kazan ställde in.
1-2 mot Lyon. 4 raka förluster. Inte särdeles bra.

För övrigt vill jag lägga in en nummerpassus med lite hockeyvarning.
Ni som känner mig vet att jag tycker tröjnummer är viktigt och intressant.
Jag har, trots, eller beroende på, detta, mycket svårt att förstå varför Rubins målvakt har nr 77 eller Karadeniz nr 61. Andra nummer som dök upp var 88, 48, 41. Dessutom har Nicklas Bendtner nr 52 i Arsenal.
Känns som det blir för mycket hockey.
Faller inte mig i smaken alls.

1 kommentar:

  1. hörrö! veckor går ju innan du fixar updates!! :)

    finns ju massa att skriva om! tex att leeds tyvärr inkasserade sin första förlust för säsongen...

    SvaraRadera