fredag 19 juni 2009

Ett långt inlägg

Fasligt vad inaktiv jag har varit igen några dagar.
Nåväl.
Läge för en uppdatering av U21-EM såhär efter två spelade omgångar per grupp.
Sverige ja.
5-1 mot Vitryssland var fotbollsporr på hög nivå. Högklassiga mål, högklassigt spel, även om mot ett något skakigt försvar. Marcus Berg skriver historia genom att vara den första, och hittills enda, som gjort hattrick i ett U21-EM.
Insatsen mot Italien ikväll, 1-2, har jag svårt att klaga på, att försöka komma igenom detta bastanta italienska bergsmassiv är inte lätt, Sverige försökte dock väldigt bra, med lite mer skärpa och lite mer tur kunde det gått vägen . Två italienska mål signerade Sebastian Giovinco, sen var det i praktiken slut. Vilken lirare förresten, en fotbollens Ljubomir Vranjes, kortare än mig även om jag ligger ner, men kan ta sig förbi ett halvt försvar med en enkel kroppsfint och ändå hålla bollen kvar vid foten.
TV4 benämner utvisningen på Mario Balotelli som tveksam.
Min åsikt i frågan: Icke!
Det var möjligen så att Wernbloom överdrev och att det, för själva kapningen, bara borde varit gult (vilket Balotelli tydligen själv tyckte). Men agerandet efteråt, att sitta som en djävla barnunge och vägra lyda domarens order att ställa sig upp och ta emot kortet, ska absolut rendera i ett gult kort (=utvisning).
Såg lite av det motsatta i matchen Tyskland-Spanien.
Tyske högerbacken Andreas Beck, som dessutom imponerat stort på mig med sitt kloka ytterbacksspel, kapade en spanjor på framfart. Solklart gult kort.
Spanjorerna rusade mot honom, och domaren, i klunga.
En sydlänning hade i det läget vevat och slagits och käftat emot. Inte Beck.
Han tog det iskallt, yttrade några lugna ord, sökte upp domaren och tog emot sitt gula.
Fairplay när det är som bäst.

Vad gäller individuella insatser vill jag nämna några andra som imponerat på mig.
Två målvakter har riktigt imponerat.
Tysklands Manuel Neuer. Underbar blick för spelet med enorma utkast, reflexsnabb och säker. påminner mycket om en viss Peter Schmeichel.
Även spaniens Sergio Asenjo kommer vi att få se mer av i framtiden. Räddningen på James Milners straff. Oj.

Fabrice Muamba, England.
Inte ett misstag i matchen mot Spanien. Han var överallt. Tacklade, bröt, passade. Jag njöt matchen igenom.

Sen givetvis, mina två namnar i Sverige. Elm och Bengtsson.
Elm kommer bli stor. Den spelförståelsen och effektiva elegansen är sällsynt. Aston Villa! Öppna plånboken!
Bengtsson. Steady as a rock. Klockren speluppfattning, väldigt få misstag. Fick också, felaktigt, kritik av Olof Lundh för att ha missat i markeringen vid Italiens 2-0. Markeringen var Toivonens, Bengtsson försökte bara rädda misstaget när han såg att det skulle gå åt h-te.

Måste också bjuda på en underbart talande midsommarbild från våra grannar.
Efter regnet, utbärande av mat och dryck i trädgården. Efter 20 minuter, regn igen. Inbärande av mat och dryck.
Reklamfilm någon?

Edit:
Tillägg i avdelning Sebastian Giovinco.
Passningsprocent: 100.
I EM.
Hoppla.

1 kommentar:

  1. underbar blogg! läsporr när den är som bäst!

    glad midsommar i efterhand!

    SvaraRadera