torsdag 4 juni 2009

Olika livsöden

Sitter på behörigt avstånd.
Frun har samlat arbetsgruppen som firar sommarlov efter sista tentan.
Berusningen i andra delen av huset ökar. Ljudet likaså.
5 veckor till semestern. Då ska jag vara högljudd istället.

Ganska händelserik dag på jobbet idag.

Började att skriva tillskott- och mertidslistor.
Men efter att ha printat ner Christers tider så fick jag skrivkramp.
(Visserligen såg jag att jag själv är den som jobbar mest i den där byggnaden)

Klockan 14 var det en utbildning för oss som har stormarknadsjour, lite om värme och ventilation och frysar och liknande.
Den var säkert bra.
Problemet var bara att jag hade jourtelefonen vid den tiden. Precis klockan 14 ringde de från kassan. Misstänkt snattare.
Så jag fick istället sitta i bovrummet i en och en halv timme och vänta på polisen tillsammans med en kvinna, vars liv varit minst sagt tragiskt.

Jag brukar inte känna någon sympati när jag griper en snattare.
Men detta var extremt.
Hon var 39 år, men såg ut som närmre 60.
Misshandel, psykvård, bortadopterade barn, missbruk, sambo som dött i lägenhetsbrand.
Hon drog hela sitt livs historia för mig där inne.
Många gör ungefär samma sak för att väcka sympati, men denna kvinnan trodde jag verkligen på, sedan fick jag allt bekräftat av polisen som kom.
Han hade bl.a. plockat in hennes exman efter att han slagit henne blodig.
Otäckt.

Då är det mycket trevligare att lyssna på hönsgården, som just nu befinner sig i köket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar